Sivut

12/28/2014

Cubus - Asiakaspalvelu

Haastattelin myymäläpäällikköä, Juuliaa asiakaspalvelusta! 
Olen oppinut niin paljon asiakaspalvelusta lyhyen työssäoppimisen aikana, ja siitä saan kiittää häntä! :D 


Kyselin vain muutamista perus-jutuista ja näin hän vastasi: 


- Miten asiakasta on hyvä lähestyä?

Ensireaktio liikkeestä ja sen tunnelmasta on tärkeä. Henkilökunta on tärkein tekijä tunnelman luomisessa.  Asiakasta tulee tervehtiä aina heti liikkeeseen astuttua, jotta asiakkaalle tulee tervetullut olo. Asiakasta on hyvä lähestyä reippaasti ja iloisesti. Vältetään kysymyksiä joihin on helppo vastata yhdellä sanalla tai kyllä ja ei. Small talkilla pääsee pitkälle.


- Miten myyjän tulee käyttäytyä asiakastilanteessa?

Myyjän tulee osata avata keskustelu asiakkaan kanssa luonnollisella tavalla. On hyvä pitää mielessä olla oma itsensä. Myyjän tulee kuunnella asiakasta ja on osattava kartoittaa asiakkaan tarpeet vaikka niitä ei suoranaisesti olisi edes sanottu ääneen. Milloinkaan asiakaspalvelutilannetta ei saa tehdä vaivaannuttavaksi asiakkaalle. Myyjän tulee osata olla myös ns. tukena asiakkaalle ostotapahtumaa päätettäessä kuin vaihtoehtoja punnittaessa. On myös hyvä olla rehellinen (hienovaraisesti tietenkin) sillä tämä tuo asiakkaan usein myös takaisin ostoksille.
Ongelmatilanteissa tilanne pitää hoitaa rauhallisesti ja pitää osata löytää ratkaisu joka hyödyttää kaikkia osapuolia. Asiakkaan tulee aina olla tyytyväinen liikkeestä poistuttuaankin.


- Millainen on yleisesti hyvä asiakaspalvelija?

Yleisesti reipas, innokas, ystävällinen, kiinostunut asiakkaista kuin myös liikkeen tuloksesta. On tärkeää olla oma-alotteinen ja hallita ongelmallisetkin asiakastilanteet.


- Miten tapahtuu paras lisämyynti?


Lisämyynnin tekeminen alkaa jälleen siitä pisteestä kun asiakas astuu liikkeeseen sisälle. Kun jo liikkeeseen astuttua asiakkaalle tulee hyvä olo, on hän attiimpi myös ostamaan enemmän. On hyvä osata kartoittaa asiakaan tarve ilman sen kysymistä. Ehdotetaan ja kerrotaan, miksi juuri se tietty tuote olisi hyvä vielä ostaa muiden tuotteiden päälle. Jos tarvetta ei suoranaisesti asiakkaalla ole, tehdään siitä asia, jota ilman ei asiakas halua lähteä liikkeestä. Kaikille ei voi lisämyydä samaa tuoteetta vaan pitää ottaa huomioon asiakas persoonana sekä myös ajankohtaiset asiat kuten esim. vuodenaika, juhlapyhät, kesälomareissut, sateinen keli jne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti